Jednym z kluczowych czynników wpływających na rozwój płodu jest żywienie w ciąży. Od tego, co je przyszła mama, będzie zależał przebieg ciąży oraz zdrowie dziecka. Nic zatem dziwnego, że co bardziej świadome mamy przykładają szczególną uwagę do tego, co ląduje na ich talerzu. Dla tych ciężarnych, które mają jednak wątpliwości, co mogą jeść, a czego powinny unikać, zawarliśmy w artykule kilka wskazówek.

W niektórych kręgach zwykło się mawiać, że w ciąży należy jeść za dwoje. To błędne przekonanie sprawia, że wiele ciężarnych rzeczywiście przejada się, co nie służy ani im, ani dzieciom. Tak naprawdę większe znaczenie niż ilość spożywanych pokarmów, ma ich jakość.

Żywienie w ciąży a ilość posiłków?

Kobiety ciężarne powinny pamiętać, że w ciąży nie należy jeść istotnie więcej niż przed poczęciem dziecka. W I trymestrze wartość energetyczna posiłków prawidłowo odżywiających się kobiet będzie porównywalna z tą sprzed okresu ciąży. Natomiast w II i III trymestrze może być nieznacznie wyższa.

Kluczowy jest tutaj skład diety. Dbając o racjonalne żywienie w ciąży, kobieta zapewni zdrowie sobie oraz swojemu nienarodzonemu dziecku.

Dieta ciężarnej a zdrowie dziecka

Do tej pory przeprowadzono wiele badań, które wskazują, że sposób odżywiania się ciężarnej w istotny sposób wpływa na zdrowie dziecka nie tylko w łonie matki, ale również poza nim, a także w wieku dorosłym dziecka. Udowodniono też, że dieta kobiety ciężarnej może zmieniać ekspresję poszczególnych genów u dziecka i powodować ujawnienie się pewnych niewystępujących wcześniej cech (epigenetyka).

Złe odżywianie w ciąży może w ten sposób wywoływać, nawet w życiu dorosłym dziecka, różne zmiany chorobowe. Przykładem jest chociażby nieprawidłowy metabolizm glukozy, otyłość oraz cukrzyca w przypadku diety ciężarnej ubogiej w węglowodany. Inne z poważnych konsekwencji nieprawidłowej diety to między innymi: obniżona gęstość kości, wysoka podatność na alergie i infekcje, upośledzenie funkcji wątroby, zwiększone ryzyko zachorowania na nadciśnienie tętnicze.

Co jeść, jak jeść?

Żywienie w ciąży powinno obejmować wyłącznie naturalną, świeżą i mało przetworzoną żywność. Produkty, które zawierają sztuczne dodatki spożywcze lepiej wyeliminować z diety. Niedozwolone będzie zatem wszystko, co zawiera barwniki, konserwanty, polepszacze smaku itp. Przygotowując potrawy, zdecydowanie lepiej postawić na te gotowane, pieczone i duszone, a zrezygnować ze smażonych. Warto unikać też dużych ilości cukru i soli.

Dieta powinna być urozmaicona i odpowiednio zbilansowana. Ważna jest także regularność spożywanych posiłków oraz ilość. Najlepiej, jeśli będzie to pięć posiłków dziennie spożywanych o stałych porach dnia (3 większe i 2 mniejsze). Żywienie w ciąży to także spożywanie odpowiedniej ilości płynów, zwłaszcza wody.

O czym jeszcze warto pamiętać, komponując dietę ciężarnej? Przede wszystkim o dostarczaniu wszystkich niezbędnych składników odżywczych, a także witamin i minerałów. Z kolei w kwas foliowy warto uzupełniać zarówno żywienie w ciąży, jak i przed zajściem w ciążę. Prawidłowo skomponowana dieta pomoże zachować zdrowie mamie i dziecku.

Ocena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge