Wykazują ważne właściwości prozdrowotne. Znane i na co dzień stosowane przez osoby propagujące zdrową żywność i medycynę naturalną. Owoce z dużą ilością owalnych ziarenek, czyli jagody chia, bo o nich tu mowa, stają się w Polsce coraz bardziej popularne. Bogactwo kwasów omega-3, żelaza, wapnia, magnezu i błonnika sprawiło, że uprawiana od wieków roślina, również i dziś stosowana jest jako dodatek do potraw oraz w leczeniu różnych schorzeń.

Jagody chia produkowane są przez rosnącą w Gwatemali i Meksyku roślinę, znaną jako szałwia hiszpańska Salvia hispanica L. Jej niezwykłe właściwości znane były już w czasach prekolumbijskich. Aztecy i Majowie – rdzenne ludy Ameryki Południowej – upatrywali w niej cudownych mocy, które prowadziły do uzdrowienia.

Dziś jagody chia, a właściwie zawarte w nich drobne nasiona, stanowią dodatek do potraw. Są bardzo bogate w substancje odżywcze i zawierają niewiele kalorii.

Garść informacji o roślinie

Szałwia hiszpańska należy do roślin z rodziny jasnotowatych, czyli tej samej co melisa i mięta. Osiąga około 1 m wysokości i charakteryzuje się naprzeciwległym ułożeniem długich do ok. 8 cm liści. Kwiaty szałwii mogą być fioletowe lub białe, a owoce zawierają liczne, drobne nasiona, które charakteryzuje szary, brązowy, czarny i biały kolor.

Nasiona i jagody chia w kuchni

W kuchni oraz medycynie naturalnej jagody chia wykorzystywane są raczej rzadko. Zastosowanie znajdują za to nasiona rośliny. Do potraw mogą być dodawane w całości lub w postaci zmielonej. Stosuje się je jako dodatek do musli, sałatek i jogurtów. Często też dodawane są do wypieków oraz pieczywa. Dużą popularnością cieszy się także olej z nasion chia. Można dodawać go do sałatek i innych potraw na zimno. Podobnie jak oliwa z oliwek i olej lniany, nie nadaje się do smażenia.

Nasiona i ich właściwości

Nasiona chia cenione są przede wszystkim z powodu ich składu. Zawierają więcej kwasów omega-3 niż słynący z tej substancji łosoś atlantycki. Bogate są także w wapń, potas, fosfor i magnez. Odznaczają się wysoką zawartością białka (ok. 20%) oraz kwasów ALA (alfa-linolenowych). Te ostatnie odpowiedzialne są za zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka piersi i szyjki macicy. Jednak, jak wykazały badania, jednocześnie nieznacznie zwiększają ryzyko rozwoju raka prostaty.

Ważnym składnikami nasion chia są antyoksydanty, zapobiegające rozwojowi nowotworów oraz błonnik, który reguluje pracę jelit. Ten ostatni składnik szczególnie polecany jest osobom, które cierpią z powodu zaparć. Z drugiej jednak strony, podane w zbyt dużej ilości mogą szkodzić. Powodują między innymi bóle brzucha, niestrawność, biegunki i zaparcia. Przed ich nadmiernym spożyciem ostrzega Główny Inspektor Sanitarny, który wydał komunikat o niedozwolonym zastosowaniu nasion chia w niektórych produktach spożywczych. Nie oznacza to oczywiście, że nie wolno ich jeść w ogóle. Stosowane w odpowiedniej ilości, będą działać zdrowotnie.

Sposób na zdrowie

Informacje o wyjątkowych produktach wyróżniających się cudownymi, zdrowotnymi właściwościami napływają do nas nieustannie. Nie podważam tych wiadomości, ani też skuteczności tych składników diety i nie neguję, że jagody chia istotnie mają dobroczynny wpływ na organizm. Jak zawsze, warto zachować umiar i zdrowy rozsądek w ich spożyciu. Jak wskazują bowiem niektóre badania i informacje z GIS, w nadmiarze jagody chia mogą też szkodzić.

Ocena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge