Nie wszystkie E zawarte w żywności muszą szkodzić. Niektóre z nich są całkowicie bezpieczne dla naszego zdrowia, inne niestety nie. Bez konserwantów, barwników i wzmacniaczy smaku z pewnością będzie zdrowiej. Warto jednak wiedzieć, których substancji trzeba unikać, a które spokojnie mogą znaleźć się w Twojej diecie. Świadomy konsument zyskuje dwa razy. Usuwa ze swego menu szkodliwe substancje, a wybierając przetworzoną żywność, ma świadomość tego, jakie związki są bezpieczne dla zdrowia.

W dzisiejszych czasach konserwanty, barwniki i inne chemiczne dodatki są wszechobecne na naszych stołach. Niektóre z nich mogą być bardzo szkodliwe. Warto wiedzieć czego unikać, by chronić swoje zdrowie.

Po co nam konserwanty?

Bez konserwantów sprzedawana żywność znacznie szybciej ulegałaby psuciu. Z ich dodatkiem  dłużej może być przechowywana na sklepowych półkach w oczekiwaniu na to, aż zostanie kupiona przez konsumentów. Do najbardziej niebezpiecznych związków używanych do konserwowania żywności należą:

  • E210 (kwas benzoesowy),
  • E211 (benzoesan sodu),
  • E212 (benzoesan potasu),
  • E249 (azotan III potasu),
  • E250 (azotan V sodu),
  • E251 (azotan III sodu).

Związki te spożywane wraz z żywnością kumulują się w organizmie i mogą powodować alergie, dolegliwości ze strony układu pokarmowego, a długo przyjmowane także wiele innych groźnych chorób. Gdzie można je znaleźć? Dodawane są między innymi do słodyczy, gazowanych napoi, majonezów, dżemów, a także wędlin i żółtych serów. Jeśli więc masz w zwyczaju kupowanie tych produktów, zwracaj szczególną uwagę na to, by były bez konserwantów. Trudno jest całkowicie wyeliminować je z diety, ale warto dołożyć wszelkich starań, by jak było ich jak najmniej.

Żywność bez konserwantów

Znacznie zdrowsze jest jedzenie pozbawione chemii spożywczej. Trzeba jednak wiedzieć, gdzie go szukać. Żywność bez konserwantów dostępna jest zarówno dla mieszkańców małych, jak i dużych miejscowości. W dużych miastach znajdziesz ją między innymi w marketach na półkach ze zdrową żywnością. Często można też spotkać specjalistyczne sklepy z ekologicznymi produktami. Najzdrowsze owoce i warzywa znajdziesz u lokalnych dostawców. Jeśli nie masz do nich bezpośredniego kontaktu, szukaj w małych warzywniakach. Tam z całą pewnością znajdziesz produkty bez konserwantów.

Coraz więcej gospodarstw decyduje się na uprawę ekologiczną. Zamiast kupować w sklepach żywność niewiadomego pochodzenia, można zdecydować się na kontakt z lokalnymi eko rolnikami. Warzywa i owoce będą tam znacznie zdrowsze i smaczniejsze.

Dużą popularnością w ostatnich latach cieszą się sklepy internetowe ze zdrową żywnością. Można w nich kupić zarówno produkty polskie, jak i te, które pochodzą zza granicy. Wybór często jest zdecydowanie większy niż w sklepach stacjonarnych. Pod uwagę należy jednak wziąć to, że do ceny produktu trzeba będzie jeszcze doliczyć koszty dostawy.

Wyszukiwanie żywności bez konserwantów wymaga sporo cierpliwości. Trzeba wiedzieć, gdzie robić zakupy i jakie produkty wybierać. Jednak zastosowane w praktyce pomaga chronić zdrowie.

Ocena

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

CommentLuv badge